Kompetence profesionálního koučování ICF
Základní kompetence prefesionálního ICF koučování 2008
Další informace najdete na webu coachfederation.org
A. Základy
1. Řídí se etickou praxí
Definice: Chápe a důsledně používá etiku koučování a koučovací standardy.
1. V interakci s klienty, objednavateli a příslušnými investory zachovává osobní integritu a poctivost.
2. Je citlivý k identitě klientů, jejich prostředí, zkušenostem, hodnotám a přesvědčení.
3. Mluví způsobem, který je vhodný a který respektuje klienty, objednavatele a příslušné investory.
4. Drží se Etického kodexu ICF a dodržuje Klíčové hodnoty.
5. Co se týče informací od klienta, zachovává mlčenlivost na základě dohod s investory a v souladu s příslušnými zákony.
6. Zachovává rozdíly mezi koučováním, poradenstvím, psychoterapií a jinými podpůrnými profesemi.
7. Pokud to je třeba, odkazuje klienty na jiné profesionály v oblasti podpory.
2. Ztělesňuje koučovací myšlenkové nastavení (coaching mindset)
Definice: Vytváří a udržuje nastavení mysli, které je otevřené, zvídavé, pružné a zaměřené na klienta.
1. Je si vědom toho, že klienti jsou zodpovědní za své volby.
2. Jako kouč se nadále vzdělává a rozvíjí.
3. Rozvíjí neustále pokračující reflektivní praxi, aby zlepšoval své koučování.
4. Je si vědomý a zůstává otevřený vlivu situace a kultury jak na sebe, tak na druhé.
5. V zájmu klientů používá sebeuvědomění a vlastní intuici.
6. Vytváří si a zachovává schopnost usměrňovat své emoce.
7. Na sezení se připravuje mentálně i emočně.
8. Pokud je to třeba, hledá pomoc ve vnějších zdrojích.
B. Spoluvytváření vztahu
3. Nastavuje a dodržuje dohody
Definice: Ve spolupráci s klienty a příslušnými investory vytváří jasné dohody/kontrakty ohledně koučovacího vztahu, procesu, plánů a cílů. Nastavuje dohody jak pro celý koučovací závazek, tak pro jednotlivá koučovací sezení.
1. Klientovi a příslušným investorům vysvětluje co je a co není koučink a popisuje jeho proces.
2. Dosahuje dohody ohledně toho co je a co není ve vztahu vhodné, co je a co není nabízeno a vyjasňuje zodpovědnosti klienta i příslušných investorů.
3. Dosahuje dohody o pravidlech a specifických podmínkách koučovacího vztahu jako jsou logistika, cena, plánování, trvání, ukončení, zachování mlčenlivosti a zapojení dalších osob.
4. Ve spolupráci s klientem a příslušnými investory nastavuje celkový koučovací plán a cíle.
5. Ve spolupráci s klientem se rozhoduje o kompatibilitě klienta a kouče.
6. Ve spolupráci s klientem identifikuje či potvrzuje, čeho chtějí v sezení dosáhnout.
7. Ve spolupráci s klientem definuje, co klient věří, že je třeba dosáhnout nebo vyřešit, aby při sezení dosáhli to, čeho chtějí dosáhnout.
8. Ve spolupráci s klientem definuje nebo znovupotvrzuje měřítka úspěchu toho, čeho chce klient dosáhnout v průběhu koučovacího závazku a jednotlivých sezení.
9. Ve spolupráci s klientem nastavuje čas a zaměření daného sezení.
10. Pokud klient nenaznačí něco jiného, pokračuje v koučování směrem k žádoucím výsledkům klienta.
11. Ve spolupráci s klientem ukončí koučovací vztah způsobem, který ctí danou zkušenost.
4. Buduje důvěru a bezpečí
Definice: Ve spolupráci s klientem vytváří bezpečné a podpůrné prostředí, které klientovi umožňuje svobodně se vyjadřovat. Zachovává vztah vzájemného respektu a důvěry.
1. Snaží se o porozumění klientovi v jeho situaci, která může zahrnovat identitu, prostředí, zkušenosti, hodnoty a přesvědčení.
2. Projevuje respekt k identitě klienta, jeho vnímání, stylu i jazyku a své koučování přizpůsobuje klientovi.
3. Uznává a respektuje to, jak klient vyjadřuje své pocity, vnímání, obavy, přesvědčení a návrhy.
4. Ukazuje klientovi podporu, empatii a svůj zájem o něho.
5. Uznává a podporuje u klienta vyjadřování pocitů, vnímání, obav, přesvědčení a návrhů.
6. Projevuje otevřenost a transparentnost jako způsob, jak ukázat zranitelnost a budovat s klientem důvěru.
5. Zachovává koučovací pozici (přítomnost kouče)
Definice: S klientem je naplno vědomý a přítomný, užívá styl, který je otevřený, pružný, uzemněný a jistý.
1. Zůstává soustředěný, pozorující, empatický a reaguje na klienta.
2. Během koučovacího procesu projevuje zvědavost.
3. Ovládá své emoce, aby zůstal s klientem v pozici kouče (přítomen).
4. Jestliže pracuje v průběhu koučovacího procesu se silnými emocemi klienta, projevuje se jistě.
5. Je pro něj v pořádku pracovat v prostoru nevědění.
6. Vytváří a umožňuje prostor pro ticho, pauzu či reflexi.
C. Efektivní komunikace
6. Aktivní naslouchání
Definice: Zaměřuje se na to, co klient říká i neříká, aby plně porozuměl tomu, co je sdělováno v kontextu klientových systémů a aby mohl podpořit sebevyjadřování klienta.
1. Zvažuje kontext, identitu, prostředí, zkušenosti, hodnoty a přesvědčení klienta, aby zvýšil své porozumění tomu, co klient sděluje.
2. Reflektuje nebo shrnuje to, co klient sděluje, aby se ujistil, že je mu to jasné a že tomu rozumí.
3. Pozná a dotazuje se, když má pocit, že je toho ještě více, než to, co klient sděluje.
4. Všímá si, bere na vědomí a prozkoumává klientovy emoce, změny energie, neverbální náznaky a jiné chování.
5. Integruje slova klienta, tón hlasu a mluvu těla, aby rozpoznal plný význam toho, co je sdělováno.
6. Všímá si trendů v chování klienta a emocí napříč sezeními, aby rozpoznal různá témata a vzorce.
7. Probouzí uvědomění
Definice: Facilituje klientův vhled a učení pomocí nástrojů a technik jako například silné otázky, ticho, metafory nebo analogie.
1. Při rozhodování o tom, co bude nejužitečnější, bere v úvahu zkušenost klienta.
2. Jako způsob probudit uvědomění a získat vhled používá směrem ke klientovi různé výzvy.
3. Pokládá klientovi otázky týkající se jeho způsobu myšlení, hodnot, potřeb, chtění a přesvědčení.
4. Pokládá otázky, které klientovi pomohou zkoumat danou věc za rámec současného myšlení.
5. Vyzývá klienta, aby sdělil více k jeho zkušenosti v dané chvíli.
6. Všímá si toho, co funguje a podporuje klientův proces.
7. Přizpůsobuje svůj přístup ke koučování na základě klientových potřeb.
8. Pomáhá klientovi identifikovat faktory, které ovlivňují jeho současné i budoucí vzorce chování, myšlení a emocí.
9. Vyzývá klienta, aby vytvářel nápady, ohledně toho, jak se může posunout kupředu a co je ochotný nebo schopný udělat.
10. Podporuje klienta v tom, aby změnil rámec svého pohledu na věc.
11. Sděluje svá pozorování, vhledy a pocity bez jakékoli náklonnosti, tak, aby měly potenciál vytvořit pro klienta nové uvědomění.
D. Kultivace učení a růstu
8. Facilituje klientův růst
Definice: Spolupracuje s klientem na transformaci poznatků a vhledů do akcí. Podporuje klientovu samostatnost v koučovacím procesu.
1. Spolupracuje s klientem na integraci nových uvědomění, vhledů nebo poznatků do jeho pohledu na svět a jeho chování.
2. Spolupracuje s klientem na vytváření cílů, akcí a měřítek zodpovědnosti, které integrují a rozšiřují nové poznatky.
3. Uznává a podporuje samostatnost klienta při vytváření cílů, akčních plánů a postupů týkajících se odpovědnosti.
4. Podporuje klienta v identifikaci možných výsledků nebo poznatků z určených akčních kroků.
5. Vyzývá klienta, aby zvážil, jak se posunout kupředu, včetně zdrojů, podpory a potenciálních překážek.
6. Spolupracuje s klientem na shrnutí poznatků a vhledů v rámci sezení nebo mezi sezeními.
7. Oslavuje klientovy pokroky a úspěchy.
8. Spolupracuje s klientem na ukončení sezení.